Page 18 - index
P. 18


18 Altın Dergi | Edebiyat ve Kültür Dergisi Altın Nesil Okulları 19















YALÇIN KURU/Edebiyat Öğretmeni



İLKE VE KURALLARIN 1 2 3




MANTIĞI Bedenlerimiz yaratıldığında bunun etkinliğinin çok eski çağlardan insan olduğu gerçeğini hissettirir, kul-

luk acizliğini hatırlatır. Fakat bu aynı za-
görüldüğü, günümüze kadar da popüler
ona hizmet edecek akıllarımız
Tasavvufta da nefs terbiyesine bu nok-
hatırlamaz , o aczin farkına varmaz diğer
da yaratılmış olmalı. hale gelerek sürdürüldüğü bilinmektedir. manda büyük bir risktir. Ya kul olduğunu
Ruhlarımız ‘kalu bela’da tadan yaklaşabiliriz. tarafa teslim olursa!
var edildiğine göre beden Aklı , beden isteklerine hizmet anlayışı Böyle bir tehlike ancak; ezelde
ruha göre bu dünyaya aittir. dışına çıkarırsak o zaman akıl kendi yaradılışta “Ben sizin Rabbiniz değil miy-
Yaradılışın özünde böyle bir başına kararlar alacak , çıkarımlarda im ?” sorusuna cevap vererek tasdik eden
önceliğin ve sonralığın te- bulunacaktır. Bu kararlar ve çıkarımlar ; “ruhun” müdahalesi ile engellenebilir.
melinde yatan ne olabilir? beden çıkarları , istekleri ile çelişebilir Ruhların verdikleri sözün gereğini yerine
Akıl olmaksızın bedenin ya da “ideal insanı” değerlerin dışına getirmek kararlılığı içersinde olacakları
varlığı ne denli savunulabilir? çıkarabilir. Böyle bir riski insan olarak muhakkaktır. Onları bu karara uymama-
Beden varlığını, akılla belirler, almalı mıyız? Yeni ve farklı değerler, ya , ya da umursamazlığa iten;bedenin
kabul eder ve ettirir. Öyleyse anlayışlar, birleştirmeler aklın böylesi disiplinsizliği başına buyruk olma ,rahatını;
akıl bedenin hizmeti için bir durumunun sonucu mudur? Be- yaradılıştaki “varlığını belirleyen” “zıtlığa”
vardır. Beden; yaşamı, dün- den disiplini dışına çıkmak aklı en yüce uyma kararlılığıdır.
yaya aitliği ne denli isterse akıl makam Yaradanına yaklaştırır ve insana
o ölçüde güçlenecek, bedenin
varlığını daha koyu bir çiz- 4 Beden varlığını; kendisine
giyle kanıtlayacaktır. O halde kanıtlama , inandırma üzerine
istekler noktasında aklın değil yaşama endekslenmiştir. İşte
bedenin eğitilmesi, güçlendi- bu noktada bedenin eğitilmesi;
rilmesi doğru olacaktır. amaçları, istekleri, zevkleri,
hareketleri konularında; iyiye
Bedenin terbiyesi onun ,doğruya,güzele yönlenmesi; ye-
çalışma sistemini, işleyişini rine göre zorluk,acı ve sıkıntılara
bilmek ve bu işleyişe egemen bu yönlü olarak katlanabilme
Aklı , beden isteklerine olmaktan geçer. İlahi dinlerin kararlılığını edinmesi gerekir. İşte
hemen hepsinde bu amaçlı
hizmet anlayışı dışına olarak bedenin tanınması o zaman akıl, onun isteklerini bu
yönlü olarak gerçekleştirmek için
ve terbiyesi için; bedensel
çıkarırsak o zaman akıl ibadetler, aklı terbiye için yol gösterecek, yönlendirmeler
yapacaktır.
öncelik taşımıştır. Öyleyse
kendi başına kararlar her türlü öğreti ve terbiyede Sonuç olarak başarı ve mut-

luluk için bedenleri disipline
alacak , çıkarımlarda beden öncelikli olmalıdır. etmek, her bakımdan sağlıklı,
Uzakdoğu kültürlerinde de
bulunacaktır. doğru, kontrol edilen bir bedene
ulaşmak önceliğimiz olmalıdır.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23